Cloetta har lang historikk i Norge og flere av våre varemerker har vært på markedet i svært lang tid. Mye av suksessen ligger i produktenes høye kvalitet og gode smaker.
Allerede på slutten av 1800-tallet etablerte brødrene Cloetta en fabrikk i daværende Kristiania (Oslo) i Norge.
Läkerol ble lansert i Norge i 1912 og er fortsatt et av Norges ledende varemerker på markedet. Cloetta er sammen med Mondelèz en internasjonal aktør på et marked som domineres av lokale aktører. Cloetta tilbyr både internasjonale og lokale varemerker.
I Norge har Cloetta cirka 40 ansatte fordelt på administrasjon og salg. Hovedkontoret ligger på Høvik utenfor Oslo.
Cloetta Norge inngår i Cloetta-konsernet som du kan lese mer om på www.cloetta.com.
De tre sveitsiske brødrene, Bernard, Christopher og Nutin Cloetta starter selskapet "Brødrene Cloetta" i København for produksjon av sjokolade og sukkervarer. I 1873 starter brødrene Sveriges første sjokoladefabrikk i Malmö. Mange av formennene var spesialister fra Polen, Spania, England, Tyskland og Russland som tok med seg nye oppskrifter som Cloetta brødrene ble de første til å lansere i Sverige.
Firmaet F. Ahlgren, et kjemisk-teknisk selskap, ble grunnlagt i Gävle. Fredrik Ahlgren er en mann som ikke mangler ideer. Sortimentet vokser raskt og inkluderer parfyme og medikamenter, samt etter hvert et prisbelønt blekk til å skrive med. Etter Fredrik sin død i 1907, viderefører hans bror Adolf bedriften.
Produksjonen starter i Ljungsbro, og anlegget fra Malmø flyttes dit. Et nybyggersamfunn begynner å ta form. Etter hvert utvikles Ljungsbro til et industribasert samfunn rundt virksomheten. Det bygges boliger for de ansatte og senere også en barnehage samt et legesenter.
Lagerman Junior grunnlegges som et forretningsselskap i København, opprinnelig med husholdningsartikler som skurepulver og fluesnappere i sortimentet. Fra 1911 ble Lagerman Junio ansvarlig for salget av Läkerol på det danske markedet.
Adolf Ahlgren besøker Leipzig messen og tar med seg en halspastill hjem som han lanserer i Sverige. Pastillen, som får navnet Läkerol, blir raskt populær, og neste år starter eksporten til Danmark. I 1912 kommer Norge og Finland etter, så Russland i 1913 og Tyskland i 1914. Navnet Läkerol tar Ahlgren etter et flytende antiseptisk middel som han allerede har i sitt sortiment og som påstås å kunne kurere litt av alt.
Dansk Engelsk Lakrids Fabrik starter med lakris produksjon i et nedlagt bakeri i Glostrup i København. De første produktene som ser dagens lys er presset lakris, eksempelvis i form av et strømpebånd, et produkt med stor suksess som lenge fantes i sortimentet under navnet "Ruller".
"Tag det rätta – tag Cloetta" som lanseres dette året har blitt et av Sveriges mest kjente slagord. Omtrent samtidig innføres «Cloettajenta» som i sin blårutete kjole og hvite lue har representert Cloetta i mange sammenhenger.
Malmö Lakrits Compani (Lakritsfabrik AB ) starter sin virksomhet i lokalene i Lundavägen i Malmö . Grunnleggeren av denne første spesialfabrikken for lakris i Sverige er Jörgen Mörkeberg. Den gang produserte selskapet; som navnet tilsier, kun lakris produkter eksempelvis lakris piper og snører. Disse produktene finnes fortsatt i sortimentet. Navnet Malaco stammer fra de første bokstavene i Malmö Lakrits Compani. Dette var den første spesialfabrikken som produserte lakris i Sverige og antall ansatte var på det meste ti personer.
Premiere på Kexchoklad. Kjeks med sjokoladetrekk ble produsert i 1921 under navnet "Five o`clock kex-choklad» da den ble lansert som et mellommåltid til ettermiddagen. I 1938 får den det navnet vi kjenner i dag; «Kexchoklad».
En ny produksjonsmetode introduseres i Malmö fabrikken, som i 1948 flytter inn i nybygde lokaler i Norbergsgatan. Teknikken kalles støping og ble i begynnelsen kun brukt for fremstilling av skumprodukter. Akkurat i tide til OL det samme året dukker Olympia-guttene opp; store, tøffe menn som løfter vektstang til 10 øre pr. stk…
Verdens mest solgte bil - Ahlgrens biler - ser dagens lys. Til å begynne med ble produktet solgt enkeltvis og kostet 1 øre, men ble snart lansert i poser. Designet på posen har gjennom årene blitt modernisert flere ganger, men bilene selv har beholdt sin unike smak, tekstur og design.
Bridge kommer på markedet. Det sies at blandingen ble til da noen medarbeidere spilte bridge i lunsjpausen samtidig som de spiste en blanding av de gode produktene som ble produsert i fabrikken. Noen kom på idéen om å lansere blandingen de spiste i en blandingspose, og simsalabim; Bridge Original ble født.
Sjokolade-Thule fusjoneres med Cloetta. Kjente merkevarer fra Choklad-Thule er blant annet Tulo, Mums-Mums, Sportlunch og Romerska Bågar.
Et av våre mest populære produkter - Godt & blandet - lanseres. Fra begynnelsen av var det produksjonens «restepose». Etter at smågodt var ferdigpakket ble det ofte 50-100 kg godteri av ulike slag til overs. Dette ble blandet og pakket i poser, og derav fikk produktet sitt navn. Produksjonsleder kalte det en "levende blanding" som betydde at innholdet kunne variere ganske mye fra gang til gang. I dag blandes produktet etter godt foreskrevne regler, men lever fortsatt opp til navnet sitt!
– betyr å prioritere, ha selvtillit, ambisjoner og ” vilje til å stå på” holdning
– handler om gjensidig ansvar; gjøre sin del og støtte hverandre.
– handler om å gjøre det lille ekstra, å være positiv og ha det gøy.
– handler om å være stolt av Cloetta, våre varemerker og produkter samt sin egen innsats.