Spørsmål & svar
Du er alltid velkommen til å kontakte vår forbrukerservice med kommentarer og/eller spørsmål! Du finner de vanligste spørsmålene som kommer til oss nedenfor. Finner du ikke svar på spørsmålet ditt der, er du velkommen til å kontakte oss via kontaktskjemaet nederst.
Du kan også ringe oss direkte på 67 81 81 00. Vi besvarer telefoner alle hverdager mellom 09:00 og 15:00. Ved å kontakte oss godtar du at dine personopplysninger behandles i henhold til våre retningslinjer for personvern.
Produkspørsmål
Hva gjør jeg dersom det er noe galt med produktet jeg har kjøpt?
Hvorfor blir sjolokalden grå/hvit?
Sjokolade kan bli hvit eller grå hvis den oppbevares for varmt eller ved varierende temperatur. Det er ikke farlig, men ser ikke særlig appetittlig ut. Anbefalt oppbevaring er tørt og kjølig (under normal romtemperatur), men husk at sjokoladen smaker best i romtemperatur.
Hvorfor forsvinner produkter ut av sortimentet?
At vi noen ganger fjerner et produkt fra vårt sortiment skyldes som regel at etterspørselen er for lav. Vi håper selvfølgelig at du finner en ny favoritt i vårt brede sortiment.
Hvorfor har jeg fått et annet godteri i posen min?
Mange produkter produseres på samme linje og ved variantskifte må alt utstyr rengjøres for å fjerne det forrige produktet. I sjeldne tilfeller kan det imidlertid følge med et godteri fra tidligere produksjon i et annet produkt.
Deformert godteri
Mye av godteriet vårt får sine ulike former og utseende ved å støpe produktet i former med pakket maismel. Hvis formene ikke er fulle nok med maismel eller avtrykkene i maismelet faller fra hverandre, kan produktet bli deformert. Det utgjør ingen fare å spise produktet, det er bare en utseendefeil.
Spørsmål om produktinnhold
Hvorfor bruker dere palmeolje i deres produkter?
Cloetta har erstattet palmeolje der det har vist seg mulig og når det finnes bedre alternativer. For produktene som fortsatt inneholder palmeolje, hovedsakelig sjokolade- og fløtekaramellprodukter, har vi gått over til segregert, sporbar palmeolje etter RSPO-prinsipper. Les gjerne mer om palmeolje her: Palmolje – Cloetta
Hva betyr e-numrene som står i ingredienslisten?
Ingredienslisten på emballasjen angir hvilke råvarer og tilsetningsstoffer som er i produktet. Alle godkjente tilsetningsstoffer har et e-nummer. Tilsetningsstoffene er godkjent av EU-parlamentet og EU-rådet for bruk i hele EU.
Hva slags kakaoinnhold har dere i deres sjokolade?
Vi har mange forskjellige sjokoladeoppskrifter og de har alle litt forskjellig kakaoinnhold – for de fleste av våre produkter er kakaoinnholdet for sjokoladen angitt i merketekstene. For eksempel har vi en mørk sjokoladekake uten tilsatt sukker med 72 % kakao. Vår melkesjokolade inneholder minst 25 % kakao.
Hvor finner jeg allergener, næringsinnhold og ingredienser?
Riktig informasjon om ingredienser, næringsverdier og allergener finner du på emballasjen. Du kan også lese mer om innholdet i hvert produkt her på nettsiden. Bruk gjerne søkefunksjonen for å finne produktet du ønsker å lese mer om, eller filtrer på for eksempel «glutenfrie produkter».
Hvor kommer gelatinen i deres produkter fra?
Gelatin er tilstede i noen av våre produkter og opprinnelsen til gelatinen varierer. Dersom et produkt inneholder gelatin, skrives det i klartekst i ingredienslisten på emballasjen.
Hva er modifisert stivelse?
«Modifisert» betyr at stivelsen er bearbeidet slik at den egner seg bedre til godteriproduksjon. Den modifiserte stivelsen kan fremstilles fra hvete. I så fall angir vi det i ingredienslisten. Hvis det ikke er hvete i ingredienslisten, men kun stivelse, er det glutenfri stivelse.
Inneholder glukosesirup gluten?
Glukosesirupen vi bruker i produktene våre er laget av stivelse fra hvete, mais eller poteter. I prosessen med å lage glukosesirup fjernes gluten. Glukosesirupens gluteninnhold er derfor under 20 ppm og regnes som glutenfri.
Inneholder deres godteri azo-farger?
Nei, vi bruker ikke azo-fargestoffer. De fleste av våre godterifarger er naturlige.
Spons & sponsing
Kan vi bli sponset av dere?
Vi har dessverre ikke mulighet til å sponse privatpersoner, foreninger, skoler etc. med godteri eller reklameprodukter. Vi har en plan for sponsingen vår som strekker seg til noen få strategiske partnere samt noen enkelte større arrangementer.
Kan dere sende meg merch og reklameartikler?
Vi produserer et begrenset antall kampanjeprodukter som brukes i ulike forbrukerkonkurranser og kampanjer, og har derfor ingen produkter for salg eller distribusjon. Hold utkikk i butikken din for aktuelle kampanjer og konkurranser.
Spørsmål om varemerker
Er det ulike smaker på Ahlgrens Bilar?
Oppskriften på våre nydelige bilar er en godt bevart hemmelighet. Hvorvidt den rosa, hvite og grønne bilen har samme smak eller ikke overlater vi til alle som spiser Ahlgrens bilar å bedømme selv!
Hva er forskjellen på Plopp og Center?
Center ble født i 1941 og er fra starten et Cloetta-produkt, mens Plopp ble født i 1949 i Stockholm på Choklad Thule. Da Choklad Thule ble kjøpt av Cloetta, ble Plopp med i Cloettas sortiment og har blitt der. Selv om de har sine likheter, er Plopp og Center to forskjellige produkter. Center og Plopp har forskjellige oppskrifter når det gjelder fyll og sjokoladeandel. Plopp-fyllet har noe høyere sukkerinnhold enn Center-fyllet. Dessuten er aromatilsetningen av en helt annen karakter. Plopp har en mer «cracker»-aktig aroma, mens Center har en mer ren karamell eller melkesjokoladesmak. I tillegg er Plopp-fyllet litt mer flytende fordi det ikke er så mye kokt og dermed har litt høyere vanninnhold.
Hva betyr A-en på Läkerol-pastillene?
A-en som finnes på Läkerol-tablettene og eskene er ikke bare et symbol på høyeste kvalitet, men også en hyllest til grunnleggeren av merket – Adolf Ahlgren.
Hvilke dyr forestiller bitene i Djungelvrål?
Følgende dyr er modellert for figurene i posen: ape, løve, ekorn (!) og elefant. Jungelbrøl ble produsert for lenge siden, og dessverre vet vi ikke hvorfor akkurat disse dyrene ble valgt, men de hører alle hjemme i jungelen – selv ekornet, som kan føles litt uventet!
Har du fremdeles spørsmål?
Trenger du mer informasjon, eller fant du ikke svar på det du lurte på er du velkommen til å ta kontakt med vår konsumentservice. Vi gjør vårt ytterste for å svare deg så fort vi kan.